فرهنگ و هنر

هدفم این است با کتابم از مهاجرت‌ها به پایتخت بکاهم

به گزارش خبرنگار ایلنا، «دختری در کویر» عنوان کتابی است که توسط مهین لیاقت به رشته تحریر درآمده است. او درباره جزییات این اثر هفتاد و دو صفحه‌ای با ایلنا گفتگو کرد.

هدفم این است با کتابم از مهاجرت‌ها به پایتخت بکاهم

مهین لیاقت در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «دختری در کویر» بیشتر به مقولاتی چون اشتغال‌زایی و کامیابی جوان‌ها در روستاها می‌پردازد. این کلیتی از کتابم است که نسبت به این موارد و موضوعاتی از این دست دغدغه داشته‌ام. 

او افزود: به هرحال روستاهای ما و ساکنان آن‌ها همچنان از نبود امکانات رنج می‌برند و این مهم زندگی همه آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. بسیار ضروری است که در روستاهای ما امکانات لازم دایر شود و من نیز در رمانم روی این موضوع تاکید داشته‌ام. 

لیاقت درباره شخصیت اصلی قصه‌اش نیز اینگونه توضیح داد: همانطور که از عنوان کتاب مشخص است، قصه‌ام درباره دختری است که در کویر زندگی می‌کند. او با مشکلات زیادی بزرگ شده و حال مهندس کشاورزی است. او به واسطه کاری که دارد به شهرستان‌ها می‌رود و درخت می‌کارد. 

او در ادامه توضیحاتش گفت: این دختر بر اساس تلاش‌هایی که داشته و کارهایی که انجام داده بسیار در روستا مورد توجه اهالی قرار گرفته و اصطلاحا درخشیده است. با وجود اینکه از کودکی تا بزرگسالی مشکلات زیادی سر راهش بوده اما به فردی موفق تبدیل شده و درخشیده است. 

میزرایی در ادامه درباره به جزییات بیشتری از کتابش پرداخت. او گفت: این دختر طی زندگی که در روستا دارد به تمام جوانب امر می‌پردازد. او می‌رود و با وزیر کشاورزی درباره مشکلات روستا و مواردی که جوان‌ها با آن‌ها مواجه هستند، صحبت می‌کند. وضعیت بحرانی بچه‌های کار هم موضوع دیگری است که دختر درباره‌اش با وزیر کشاورزی صحبت می‌کند. 

او در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که به آن توجه داشته‌ام و دختر هم درباره‌اش صحبت می‌کند، وضعیت قشر ضعیف جامعه ماست. 

این نویسنده گفت: مشکل دیگری که همواره وجود دارد مهاجرت‌هایی است که به تهران صورت می‌گیرد. از زبان شخصیت اصلی قصه‌ام که همان دختر است ابه این مورد نیز پرداخته‌ام. 

او با اشاره به اینکه برای پرداختن به موضوعات روز جامعه به آمارهای موجود هم توجه داشته است، گفت: پنجاه درصد روستایی‌های ما که در روستاهای‌شان از دسترنج خودشان استفاده می‌کردند، اما متاسفانه حال اینطور نیست. این بخش کثیر روستایی در حال حاضر آوارگی را در شهرها تجربه می‌کنند. 

مهین لیاقت با تاکید بر اینکه با دغدغه‌های زیست محیطی به نگارش قصه‌اش پرداخته، گفت: رشته تحصیلی من ادبیات بوده و همیشه دوست داشتم درباره جامعه روستایی کتابی بنویسم و کلا این دغدغه در من وجود داشت. قصدم این بود اثری را بنویسم که به واسطه آن مردم کمتر به شهرها مهاجرت کنند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا نگارش کتاب «دختری در کویر» را بر اساس تجارب شخصی‌اش نوشته یا خیر، توضیح داد: بله من رویه قصه را در زندگی تجربه کرده‌ام و آنچه در قالب قصه نوشته‌ام بر همین اساس بوده است. 

لیاقت در توضیحاتش گفت: من به مدت دو سال و نیم به شهرستان گلپایگان سفر کردم و باور کنید با امکانات بسیاری ضعیفی مواجه بودم. من نوعی بیماری داشتم که به دلیل‌ عدم وجود امکانات برای تزریق آمپول‌هایم، به تهران می‌آمدم. دو روزی بستری می‌شدم و مجددا به محل زندگی‌ام در شهر گلپایگان باز می‌گشتم. در همان مقطع به این موضوع فکر کردم که چرا من که در شهرستان زندگی می‌کنم چرا باید به تهران بیایم. واقعا اگر در شهرهای ما امکانات رفاهی وجود داشته باشد، اهالی شهرستان‌ها و روستاها به پایتخت مهاجرت نخواهند کرد. 

او اذعان داشت: بدون شک اگر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های ما در شهرستان‌ها دارای امکانات کافی باشند، بیماران برای تزریق یک آمپول و تهیه امکانات اولیه دارویی به تهران نمی‌روند. من در کتابم روی این موضوع تاکید کرده‌ام. 

این نویسنده بیان کرد: طی نگارش کتاب به موارد مذکور و موضوعاتی پرداختم که در جامعه تاثیرات منفی بیشتری دارند. 

مهین لیاقت درباره روندی که کتابش تا مرحله انتشار طی کرده، گفت: به هرحال این کار سختی‌های خودش را دارد. حدود دوماه طول کشید تا مجوز نشر توسط کتابخانه ملی صادر شود. با وجود آنکه در اثرم دولتمردان را مورد انتقاد قرار داده‌ام اما لحنم طوری نبوده که به کسی بر بخورد؛ لذا حذفیاتی وجود نداشت. 

او گفت: حتی برای انتشار بیشتر کتاب و خوانده شدنش حاضرم به صورت شخصی هم هزینه کنم. 

مهین لیاقت در پایان گفت: کتاب «دختری در کویر» هفتاد و دو صفحه است و امیدوارم در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبر گزاری سنه دژ به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا