فرهنگ و هنر

جزییاتی از نحوه معرفی فرهنگ و هنر غنی ایران به اروپایی‌ها در نمایشگاه‌ عکس «گیلارت»

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از اتفاقات مهم در حوزه فرهنگ و هنر حضور هنرمندان رشته‌های مختلف در رویدادهای برون‌مرزی است که البته ساز و کار خودش را دارد. این روال، از سالها قبل تاکنون هرچه گذشته، سیر نزولی را طی کرده و رفته رفته از تعداد هنرمندان بین المللی رشته‌های مختلف کاسته شده است! در روزگاری نه چندان دور اداره کل هنرهای نمایشی، دفتر موسیقی و دفترکل هنرهای تجسمی برای اعزام هنرمندان رشته‌های مختلف به کشورهای دیگر و حضور در رویدادهای مهم بیش از امروز تلاش می‌کردند و در این رابطه دغدغه‌های بیشتر و جدی‌تری وجود داشت. البته این عدم توجه و تنزل دلایلی دارد که مهم ترین آنها (به گفته مسئولان) عدم وجود بودجه کافی است. 

به هر روی این رویه کم و بیش با تلاش موسسات خصوصی و برخی از زیر مجموعه‌های دولتی و نیمه‌دولتی، به هرترتیبی که هست ادامه دارد. یکی از رویدادهای مهمی که در این زمینه برگزار می‌شود و امسال چهارمین دوره خود را پشت سر خواهد گذاشت، نمایشگاه «گیلارت» است که توسط انجمنی فرهنگی هنری به همین نام در شهر رن فرانسه برگزار می‌شود.

جزییاتی از نحوه معرفی فرهنگ و هنر غنی ایران به اروپایی‌ها در نمایشگاه‌ عکس «گیلارت»

امسال چهارمین نمایشگاه «گیلارت» با موضوع «آیین‌ها و شادیانه‌های اقوام ایرانی» از بیست و نهم آوریل (دهم اردیبهشت ماه) لغالیت سوم می (چهاردهم اردیبهشت ماه) در سالن نمایشگاهی «خانه رن» فرانسه برگزار می‌شود. طی این اتفاق تعداد ۳۰ عکس از هجده عکاس ایرانی نمایش داده خواهد شد. مهرداد اسکویی، سالار ارکان، اسحاق آقایی، احمد تاجی، اختر تاجیک، فواد توحیدی، مجید حجتی، محمد حورانفر، امین رحمانی، قدیر و مهدی وقاری برخی از این عکاسان هستند. گفتنی است این آثار از میان بیش از ۳۰۰ عکس انتخاب شده‌اند. 

احمد صدری، بردیا صدرنوری، مهرداد اسکویی، مهرناز کرمی و پرهام عرب، هیئت انتخاب ثابت نمایشگاه فرهنگی هنری «گیلارت» هستند. 

بردیا صدر نوری (موسیقی‌دان و پیانیست) یکی از مدیران انجمن «گیلارت» که یکی از اعضای هیئت انتخاب آثار نمایشگاه «گیلارت» نیز هست، درباره جزییات این رویداد با ایلنا گفتگو کرد. 

گفتنی است بردیا صدرنوری که دبیر جایزه همایون خرم نیز هست، در ژانویه سال ۲۰۲۲ به مناسبت برگزاری رویداد «گیلارت» در تالار خانه انجمن‌های شهر رن فرانسه به تک نوازی پیانو در قالب کنسرت پرداخته بود. او در این رویداد با پیانویی دارای تنظیم کوک ایرانی به مرکب نوازی در دستگاه‌ها و مقامهای «ماهور»، «دشتی»، «سه گاه»، «همایون»، «چهارگاه»، «نوا» و «اصفهان» پرداخت. طی این کنسرت تصاویری از نقاشی خط توسط پرهام عرب طراحی شده بود که حین نوازندگی صدرنوری پخش می‌شد. 

وی در بخشی از صحبت‌هایش درباره بازخوردهایی که نسبت به سه دوره قبل رویداد «گیلارت» وجود داشته، گفت: درخواستهایی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها در شهرهای دیگر فرانسه هم وجود دارد که در آینده برای آن، برنامه‌ریزی خواهد شد. همچنین در حال برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه عکس با هدف معرفی فرهنگی و هنر کشورهای پارسی زبان نیز هستیم.

 مبنای فعالیت انجمن فرهنگی هنری «گیلارت» چه محورهایی است؟ 

انجمن فرهنگی هنری «گیلارت» در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰ شمسی) در شهر رِن فرانسه تأسیس شد. هدف اصلی این انجمن تبادل فرهنگی و هنری بین دو کشور ایران و فرانسه و معرفی جاذبه‌های فرهنگی دو کشور به یکدیگر است. همچنین آشنا نمودن مخاطبان با فرهنگ و هنر حوزه جغرافیایی پارسی زبانان، از اهداف این انجمن به شمار می‌رود.

«گیلارت» در سه دوره قبلی، نمایشگاه‌های خود را با چه موضوعاتی برگزار کرده است؟

نمایشگاه‌های سالانه عکس «گیلارت»، معمولاً در اردیبهشت ماه و در «سالن نمایشگاهی خانه بین‌المللی رن» در شهر رن فرانسه برگزار می‌شود. دو نمایشگاه اول به آثار عکاسی با موضوع پوشش زنان در اقوام ایرانی و تحت عنوان «زن، اقلیم، پوشش محلی» در دو شهر رن و ویتقه فرانسه اختصاص داشت که در آن حدود ۳۰ اثر از ۱۰ عکاس ایرانی به نمایش گذاشته شد. نمایشگاه سوم با عنوان «موسیقی در زندگی اقوام ایرانی» نیز با همین تعداد اثر از عکاسان ایرانی برگزار شد که همه این نمایشگاه‌ها با استقبال چشمگیر علاقمندان مواجه شد. نمایشگاه امسال هم تحت عنوان «آیین‌ها و شادیانه‌های اقوام ایرانی» با تعداد ۳۰ عکس از ۱۸ عکاس صاحب‌نام ایرانی از ۱۰ تا ۱۴ اردیبهشت در مرکز فرهنگی مذکور برگزار شد.

هیئت انتخاب آثار شامل خودتان، مهرداد اسکویی، احمد صدری، مهرناز کرمی و پرهام عرب بر چه اساس انتخاب شدند؟

انجمن «گیلارت» یک انجمن خصوصی است که بر اساس نظرات و برنامه‌های کلان موسسان و مدیران آن فعالیت می کند. از طرفی، موضوع نمایشگاه‌های عکس «گیلارت»، نمایش و مسابقه تکنیکی عکاسی نیست؛ بلکه آمیخته‌ای از چند رشته فرهنگی و هنری است که در آن علاوه بر هنر و تکنیک عکاسی، «پژوهشگری»، «قوم‌شناسی»، «سازشناسی»، «بوم شناسی»، «زیبایی شناسی»، «گرافیک تصویری» و بسیاری شاخصه های هنری و فرهنگی دخیل است. به همین دلیل است هیات داوران از رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری تشکیل شده است.

در ارزیابی عکس‌ها برای انتخاب و نمایش در نمایشگاه «آیین‌ها و شادیانه‌های اقوام ایرانی»چه ویژگی‌هایی مد نظر هیئت انتخاب بوده است؟

همانطور که گفته شد، وجوه مختلفی در انتخاب عکس‌ها نقش داشته است. هر نمایشگاه با توجه به موضوعش شاخصه‌های ارزیابی خود را دارد. مثلاً در نمایشگاه عکس «موسیقی در زندگی اقوام ایرانی»، مهمترین شاخصه ارزیابی، طبیعی بودن عکس بود که موسیقی را در زندگی واقعی و روزمره اقوام به تصویر بکشد، نه در جشنواره یا در قالب عکس‌های نمایشی و فیگوراتیو! در نمایشگاه امسال، مراسم آیینی و آیین‌های نمایشی اقوام ایرانی که تم شاد دارند مدنظر بود؛ بنابراین آیین‌ها و مراسم آئینی سوگواری و غمگنانه در دستور کار قرار نداشت. از طرفی تلاش شد تا تنوعی از موضوعات با توجه به گستردگی جغرافیایی- آیینی اقوام ایرانی مد نظر قرار گیرد.

موسیقی در میان سر فصل «آیین‌ها و شادیانه‌های اقوام ایرانی» که موضوع امسال است، چقدر مورد توجه بوده است بخصوص موسیقی نواحی؟

موسیقی اقوام و نواحی به عنوان موضوع اصلی در نمایشگاه عکس پارسال مد نظر بود و امسال موسیقی موضوع اصلی نیست. اما باید توجه شود که بسیاری از آیین‌ها و مراسم اقوام ایرانی در نواحی مختلف، با موسیقی عجین است و موسیقی بخش جدایی‌ناپذیر بسیاری از آنهاست. ولی به طور کل در نمایشگاه امسال، اصل آیین و مراسم اقوام مد نظر بود نه موسیقی آن.

هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه عکس «آیین ها و شادیانه‌های اقوام ایرانی» به نمایش درمی‌‌آید، در ادامه از چه امتیازهای فرهنگی و هنری بهره‌مند خواهند شد؟

یکی از مهمترین دستاورد نمایشگاه‌های عکس و یا سایر هنرها، دیده شدن آثار عکاسان و هنرمندان و به اشتراک گذاری آثارشان هست و طبیعتاً به شناخته شدن بیشتر هنرمندان کمک می‌کند؛ هر چند بسیاری از عکاسان حاضر در نمایشگاه «گیلارت»، شهرت داخلی و یا جهانی دارند. از طرفی به فروش آثار می‌توان فکر کرد که در آینده بدان پرداخته خواهد شد. همچنین بر اساس برنامه، قرار است در  پنجمین دوره برگزاری نمایشگاه، کتاب آثار  پنج دوره به صورت دو یا سه زبانه منتشر شود که قطعاً یادگارفرهنگی خوبی برای هنرمندان خواهد بود. 

آیا این رویداد در سال‌های آینده هم به هنر ایران اختصاص خواهد داشت؟

بله؛ فرهنگ و هنر غنی ایران محور اصلی در تمامی فعالیتهای انجمن گیلارت هست.

به گزارش خبر گزاری سنه دژ به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا