فرهنگ و هنر

فقر مکان‌های گردشگری در کلانشهر اراک

به گزارش خبرنگار ایلنا، با این وضعیت انتظار می‌رود متولیان امر و مسئولین دستگاه‌های اجرایی ذیربط اهتمام بیشتری در راستای ارتقای سطح فرهنگی و تفریحی این شهر داشته باشند و در راستای ساخت فضاها و اماکن گردشگری و تفریحی کوشا باشند، چرا که فقر و یا کمبود آن در خور شأن کلانشهر اراک نیست.

گسترش مراکز گردشگری مطالبه جدی مردم اراک است

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با بیان اینکه متأسفانه با فقر شدید اماکن گردشگری و تفریحی در شهر اراک مواجه هستیم، گفت: یکی از مطالباتی جدی که مردم اراک خواستار آن هستند، این است که با توجه به اینکه اراک یک شهر صنعتی است، مراکز تفریحی، فرهنگی و گردشگری در آن گسترش پیدا کند.

سید محمد جمالیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: نگاه‌ها متأسفانه تاکنون، نگاهی نبوده است که استان مرکزی و شهر اراک به عنوان مراکز گردشگری دیده شوند و تنها به عنوان شهر و استان صنعتی به آنها نگاه شده است. متأسفانه به جاذبه‌های گردشگری این شهر رسیدگی نشده است و بنابراین یک رشد نامتوازن را شاهد بوده‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از برنامه‌هایی که پیگیری خواهیم کرد این است که استان مرکزی و شهر اراک را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و جذابیت‌های گردشگری را برای آن ایجاد کنیم. شهر اراک در شرایطی است که از یک سو باید مراکز تفریحی در آن گسترش پیدا کند و از سویی دیگر باید جاذبه‌های گردشگری آن نیز توسعه یابد.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اظهار داشت: باید در نظر داشت که شهر اراک می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شود. در این حوزه، مجموعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یاری‌رسان خواهد بود.

جمالیان تصریح کرد: پروژه دره گردو با اینکه از چندین سال گذشته مقرر بوده به بهره‌برداری برسد، اما متأسفانه هنوز مرحله و فرایندی که در این منطقه به صورت جدی توسعه پیدا کند را شاهد نیستیم. موضوع درّه گردو و مطالبات در این حوزه با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی بیان داشت: موضوع کوه و درّه مودَر نیز مورد بحث قرار گرفته که می‌تواند به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود. در حوزه تالاب میقان اراک نیز این ظرفیت وجود دارد که به یک منطقه گردشگری تبدیل شود و باید اقدامات ویژه در این حوزه انجام شود.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس تأکید کرد: در حال حاضر استان مرکزی و شهر اراک جزء آخرین استان‌ها و شهرهایی است که هنوز یک مرکز تفریحی آبی در آن وجود ندارد. در نشست با اعضای شورای شهر و شهردار اراک نیز این موضوع به صورت جدی مطالبه شده است.

جمالیان با اشاره به اینکه ایجاد مرکز تفریحات آبی به عنوان یکی از مطالبات مردم با جدیت پیگیری خواهد شد، ابراز داشت: در اراک اماکن متعددی وجود دارد که با توجه به زیرساخت‌های مراکز تفریحات آبی، اقداماتی در این اماکن انجام شده و حتی سوله و ساختمان در آن احداث شده است، اما در نهایت این اماکن به صورت نیمه‌کاره رها شده‌اند.

وی اضافه کرد: بازیدهای متعددی از این پروژه‌های نیمه‌تمام انجام شده است. در این راستا در شورای شهر و شهرداری اراک باید تصمیم‌گیری شود تا اقدامات در یکی از این مراکز به صورت جدی آغاز شود و در نهایت پروژه به پایان برسد. اما فضایی که انتخاب می‌شود و ادامه روند ساخت این پروژه بر عهده شهردار و شورای شهر اراک است.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در این رابطه گفت: برای احداث و بهره‌برداری از یک مرکز تفریحات آبی حداقل حدود یک سال و نیم زمان نیاز است. بنابراین این موضوع پیگیری خواهد شد تا حداقل در بازه زمانی سال 1404 مردم اراک یک مرکز تفریحات آبی داشته باشند.

شهر اراک با فقر اماکن گردشگری مواجه است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی نیز با صحه گذاشتن بر موضوع کمبود اماکن و فضاهای گردشگری در شهر اراک، گفت: موضوع کمبود اماکن گردشگری، صحبت امروز نیست. سال‌هاست که نه تنها از سوی مجموعه این اداره‌کل، بلکه از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این مسئله، عنوان می‌شود که شهر اراک با کمبود و فقر اماکن گردشگری مواجه است.

محمود مرادی نراقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: عنوان کردن مسئله کمبود و فقر فضاها و اماکن گردشگری و صحبت در این حوزه موضوع جدیدی نیست و سال‌های متمادی در این خصوص مباحث بسیاری مطرح می‌شود. مسئله اصلی اینجاست که چگونه می‌شود فقر و کمبود اماکن و فضاهای گردشگری را جبران کرد و این مسئله سئوال مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: برای جبران این مسئله، موضوع بسیار مهم این است که چه نقشی را باید ایفا کرد تا این کمبودها جبران شود. بنابراین سیاست‌های اتخاذی، برنامه‌ریزی‌های مدون و تدابیری که در این راستا باید اندیشیده شود، بسیار مهم است. سیاست‌های تشویقی در این راستا می‌تواند بسیار راهگشا باشد. بنابراین باید قوانینی وضع شود تا با اجرای سیاست‌های تشویقی، فرایند ایجاد سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تسریع یابد.

باید از ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری استفاده کرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: از سوی دیگر باید از ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری استفاده کرد. یکی از مهمترین مسائلی که وجود دارد این است که متأسفانه نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در این حوزه به خوبی استفاده کنیم. در این راستا شناسایی ظرفیت‌های موجود و چگونگی استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها، راه‌حل مناسبی برای توسعه و گسترش فضاهای گردشگری خواهد بود.

مرادی نراقی با توضیح این مسئله که فضاهای گردشگری تنها مجموعه‌های تاریخی را شامل نمی‌شود، تصریح کرد: باید در نظر داشت امکان و جاذبه‌های گردشگری تنها در فضاهای تاریخی خلاصه نمی‌شود، بلکه فضاهایی مانند باغ‌وحش، شهربازی، پارک آبی، فضاهای طبیعی نیز در مقوله گردشگری گنجانده می‌شوند. باید این امکان گسترش پیدا کنند و شاهد توسعه چنین فضاهایی در حوزه گردشگری باشیم.

وی بیان داشت: باید در نظر داشت که موضوع ایجاد، توسعه و گسترش فضاها و اماکن گردشگری، تنها در یک مجموعه و یا یک دستگاه اجرایی گنجانده نمی‌شود و به اقدامات فرادستگاهی و فرابخشی بین تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیاز دارد. در این راستا باید سایر دستگاه‌های اجرایی که با موضوع توسعه اماکن و فضاهای گردشگری مرتبط هستند در این راستا گام بردارند و فرایندهای تسهیل‌گری را انجام دهند.

مدیریت شهری اراک نتوانسته به نیازهای گردشگری مردم پاسخ دهد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه مجموعه شهرداری اراک نیز باید به سهم خود اقدامات لازم را در حوزه گردشگری انجام دهد، تأکید کرد: مدیریت شهری اراک در سال‌های اخیر نتوانسته است به نیازهای گردشگری مردم این شهر پاسخ دهد. این در حالی است که نیازهای متعددی در حوزه توسعه فضاهای گردشگری شهر اراک احساس می‌شود. شهرداری اراک باید در اندیشه این موضوع باشد تا نیازهای گردشگری این شهر را تأمین کند.

مرادی نراقی ابراز داشت: در شهرهای بزرگ همواره نیازهایی شکل می‌گیرد که یکی از مهمترین این نیازها، پُر کردن اوقات فراغت به خصوص در حوزه گردشگری است. به خصوص زمانی که شهرها بزرگ‌تر می‌شوند، نیاز به ایجاد فضاهای گردشگری بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. شهر اراک یکی از شهرهایی است که متأسفانه در این سال‌ها مدیران شهری آن چندان توجهی به پُر کردن اوقات فراغت و مباحث گردشگری نداشته‌اند.

وی به موضوع قانون‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های قانونی در حوزه گردشگری و همچنین توسعه و گسترش اماکن و فضاهای این مقوله اشاره داشته و در این خصوص اضافه کرد: در حوزه قانون‌گذاری نیز نمایندگان فعلی مجلس و منتخبین آینده این مجلس باید به لحاظ قانونی موضوع سرمایه‌گذاری توسعه فضاهای گردشگری را بررسی کرده و خلاءهای قانونی و موانع مهم در این حوزه را شناسایی کنند.

بودجه‌ای برای ایجاد فضاهای گردشگری در اختیار نداریم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی همچنین گفت: در جایگاه این اداره‌کل، بودجه‌ای برای ایجاد فضاهای گردشگری در اختیار نداریم. این مجموعه تنها برای افرادی که می‌خواهند در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کنند، به عنوان یک دستگاه اجرایی واسطه‌ای نقش‌آفرینی می‌کند. بر این اساس و به نمایندگی از دولت شرایطی را برای آنها فراهم خواهیم کرد تا این افراد بتوانند امکان سرمایه‌گذاری گردشگری را فراهم کنند.

مرادی نراقی افزود: هر شخصی که بخواهد در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کند، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سهم خود با تمام توان پای اقدامات و فرایند کاری آن ایستاده است. اقداماتی که در این اداره‌کل باید انجام شود، آماده کردن زیرساخت‌های مناسب و تسهیل در امور صدور مجوزها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است و با جدیت در این راستا اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری از 2 حالت خارج نیست. یا دولت و بخش دولتی باید اماکن گردشگری را ایجاد کنند و یا اینکه مردم و بخش خصوصی باید چنین فضاهایی را ایجاد کرده و در آن سرمایه‌گذاری کنند. دولت که مشکلات و گرفتاری‌های بسیاری دارد و قطعاً توان سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد فضاهای گردشگری را ندارد. بنابراین اگر قرار است بخش خصوصی در این حوزه ورود پیدا کند، باید موانعی که بر سر راه بخش خصوصی قرار دارد را شناسایی کرده و با ایجاد ظرفیت‌های قانونی این موانع را برطرف کرد. مسائلی از جمله واگذاری زمین، ارائه تسهیلات، فرایند زمانی صدور مجوز، مهمترین مسائلی است که باید به آنها پرداخته شود.

داود قربانی رئیس شورای شهر اراک پیش تر در گفت و گویی، عنوان کرده است: «ساخت پارک آبی یکی از مطالبات جدی شهروندان و اعضای این شورا است که با جدیت دنبال می‌شود و این موضوع یکی از موارد خواسته شده از شهرداری است.»

به‌رغم پیگیری‌های خبرنگار ایلنا مسئولان شهرداری اراک حاضر به گفت و گو نشدند.

به گزارش خبر گزاری سنه دژ به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا